SZTUKA UCZENIA SIĘ-PORADY
Jak działa nasz umysł?
Jaki mamy typ inteligencji?
Jaki styl uczenia preferujemy?
 

 

 

WSKAZÓWKI DLA UCZNIÓW,RODZICÓW I NAUCZYCIELI DOTYCZĄCE SPOSOBÓW PRACY Z DZIECKIEM/ UCZNIEM

W OPARCIU O PREFERENCJE STYLÓW UCZENIA SIĘ

 

SŁUCHOWCY

Słuchowcami nazywamy takie osoby, które najefektywniej uczą się poprzez wrażenia audytywne.

Sposoby na pobudzenie słuchowca do nauki:

  1. Zachęć ucznia do korzystania ze słownych skojarzeń do zapamiętywania faktów
  2.  Wykorzystaj rytm, stukanie, klaskanie, piosenki
  3. Zachęcaj do oglądania filmów
  4. Wykorzystuj  pliki audio
  5. W trakcie nauki zachęcaj uczniów do powtarzania swoimi słowami omawianych kwestii
  6. Proponuj naukę poprzez głośne powtarzanie materiału, tworzenie monologów
  7. W trakcie zajęć stosuj ustne prezentacje, pisemne instrukcje zadań łącz z relacjami ustnymi
  8. Zachęcaj do udziału w dyskusjach grupowych
  9. Daj uczniowi więcej czasu na odczytanie fragmentu tekstu biorąc pod uwagę fakt, że czyta on wolniej
  10. W czasie wykładu moduluj głos kładąc nacisk na kwestie najistotniejsze

Osoby, które można określić mianem słuchowców najlepiej uczą się poprzez słuchanie i mówienie. Dzięki bardzo dobrze wykształconej wrażliwości słuchowej mają ogromny talent do weryfikacji prawdziwości wypowiadanych słów poprzez uważne wsłuchanie się w sygnały dźwiękowe takie jak zmiana tonu głosu. Dobrym pomysłem dla słuchowca będzie instalacja na swoim komputerze narzędzia rozpoznawania mowy. Dzięki temu można czytać na głos swoje notatki do mikrofonu,  a następnie odtwarzać je czy dyktować i edytować tekst np. referatu.

 

 

WZROKOWCY

Typowy wzrokowiec posługuje się technikami wizualnymi, by lepiej przyswoić informacje. Najlepiej uczy się tego, co widzi. Mówi szybko, jest niecierpliwy, ma skłonność do przerywania. Wzrokowcy często posługują się takimi słowami jak ,,widzieć”, ,,patrzeć”, ,,wygląd”, ,,obserwować”. Stąd też używają zwrotów takich jak: .,,popatrz jak łatwo to zrozumieć” ,,spójrz jaka piękna muzyka”, ,,zobacz jak to pięknie pachnie”. Zapominają to co usłyszą, a zapamiętują to, co zobaczą. Działają według zasady: ,,pokaż mi, a ja zrozumiem". Nauczyciel, który chce pomóc wzrokowcowi w łatwiejszym przyswajaniu informacji powinien starać się z jednej strony stosować różnorodne formy wizualne na lekcjach jak również inspirować ucznia do samodzielnego używania i łączenia grafik.

Sposoby na pobudzenie wzrokowca do nauki:

  1. Na zajęciach wykorzystuj obrazy, zdjęcia, mapy, wykresy, diagramy, prezentacje PowerPoint
  2. Wybieraj te podręczniki do nauki, które są bogate w formy graficzne
  3. Zachęcaj ucznia do korzystania z zakreślaczy w czasie robienia notatek, powtórek, przygotowań do testów
  4. Pokaż uczniom jak uczyć się z fiszek nowych zwrotów
  5. Obrazami i słowami kluczowymi ubogacaj wskazówki ustne
  6. Mniej mów, więcej pokazuj
  7. Posługuj się różnymi kolorami zapisując informacje na tablicy
  8. Pliki audio zastępuj filmami (zdjęcia i kontekst pozwolą lepiej zrozumieć treść usłyszaną)
  9. Zachęcaj do indywidualnego oglądania filmów edukacyjnych online- np. na Khan Academy
  10. Przygotuj zagadki słowne np. krzyżówki polegające na wyszukiwaniu słów (oprócz wizualizacji na wzrokowca działa również słowo pisane)

Choć ludzie zazwyczaj stosują kombinację różnych metod w czasie nauki to jednak jeden ze zmysłów jest zazwyczaj dominujący.  Aby pomóc wzrokowcowi w efektywniejszym przyswajaniu informacji przede wszystkim trzeba postawić nacisk na wizualizację. Dzięki temu uczeń zostanie maksymalnie zaangażowany w proces nauki, co pozwoli mu osiągnąć znacznie lepsze efekty.

 

KINESTETYCY

Tradycyjnie wśród kinestetyków wyróżniamy osoby o dominacji kinestetyczno-ruchowej i te o dominacji kinestetyczno-czuciowej, zwane powszechnie czuciowcami albo dotykowcami. Czuciowcy to osoby skłonne do refleksji, wrażliwe i empatyczne. Ich życie emocjonalne jest niezmiernie bogate, mówią cicho, gestykulują delikatnie. Używają często takich słów jak ,,czuję” ,,mam wrażenie”, ,,odczuwam”. Kinestetycy o dominacji ruchowej używają z kolei takich zwrotów jak ,,naładowany”, ,,emocjonalny” ,,w gorącej wodzie kąpany” , ,,mam przeczucie”,  ,,gładko poszło”, ,,to mi leży na wątrobie”, ,,mam związane ręce”, są bardziej energiczni, ich pismo jest mało czytelne lub specyficzne, gestykulują żywiołowo.

Kinestetyk uczy się wtedy, kiedy samodzielnie wykonuje dane czynności i bezpośrednio się w nie angażuje. Najgorszym sposobem na sprawdzenie jego umiejętności są długie testy czy eseje, najlepszym: krótkie definicje, testy wyboru. To osoby, które na tle klasy często uważane są często za nadpobudliwe przez to, że uczą się inaczej. Jak zachęcić kinestetyka do nauki?

Sposoby na pobudzenie kinestetyka do nauki:

  1. Używaj na lekcjach obiektów fizycznych np.modeli
  2. Zachęcaj ucznia do korzystania z fiszek w trakcie nauki (można je dotknąć i przenieść, co ułatwia kinestetykowi proces nauczania.
  3. Zachęcaj do pisania i rysowania na dużych arkuszach papieru, gdyż to także jest aktywność fizyczna
  4. W miarę możliwości wykorzystuj odgrywanie scen i gry w czasie lekcji
  5. Przeprowadzaj na lekcji eksperymenty i zajęcia laboratoryjne
  6. Organizuj wycieczki pozaszkolne
  7. Mobilizuj  ucznia do samodzielnego przygotowywania projektów
  8. Rób przerwy w czasie nauki, proponuj naukę w krótkich blokach czasowych
  9. Zachęcaj do nauki w czasie aktywności fizycznej: biegania, jazdy na rowerze itp.

Kinestetycy najlepiej uczą się poprzez ruch i doświadczenie. Dominującym u nich jest zmysł dotyku. Z pomocą nauczyciela mogą znaleźć takie techniki i metody, które pozwolą im uczyć się w sposób bardziej efektywny.